خبر خوب برای کاربران RTX 30: امکان استفاده از DLSS 4 در راه است!
انتشار توسط خرید هارد از فروشگاه اینترنتی امارات رایان
01 / 11 / 1403
در جریان نمایشگاه CES 2025 و در مصاحبهای با Digital Foundry، برایان کاتانزارو، معاون تحقیقات یادگیری عمیق کاربردی شرکت Nvidia، از احتمال پشتیبانی فناوری DLSS 4 برای کارتهای گرافیک قدیمیتر این شرکت، از جمله سری RTX 30، خبر داد.
مشکل فعلی کاربران RTX 30
کارتهای سری RTX 30 در حال حاضر از فناوری اختصاصی تولید فریم Nvidia بهرهمند نیستند و مجبور به استفاده از راهکارهای شخص ثالثی مانند AMD FSR 3 در بازیهای پشتیبانیشده هستند.
هرچند این فناوریها اغلب با فناوریهای Nvidia سازگار هستند، اما گاهی محدودیتهایی دارند.
در این میان، ابزارهایی مانند Lossless Scaling، که امکان تولید چندین فریم بهصورت جهانی را فراهم میکنند، همچنان به عنوان جایگزینی بدون نیاز به شتابدهی مبتنی بر هوش مصنوعی، در دسترس باقی خواهند ماند.
پاسخ Nvidia به کاربران قدیمیتر
چرا DLSS 4 برای کارتهای RTX 3000 عرضه نمیشود؟
در این مصاحبه، الکس باتالیا از Digital Foundry از کاتانزارو درباره دلایل عدم پشتیبانی DLSS 4 از کارتهای سری RTX 3000 سؤال کرد. کاتانزارو در پاسخ گفت:
«فکر میکنم این مسئله بیشتر به بهینهسازی، مهندسی و در نهایت تجربه کاربری مربوط میشود. ما این فناوری تولید فریم، یعنی بهترین فناوری تولید چندین فریم را با سری 50 عرضه میکنیم، و خواهیم دید که چه چیزهایی از سختافزار قدیمیتر قابل استخراج است.»
این پاسخ اگرچه قطعی نبود، اما امیدواریهایی برای کاربران سری RTX 30 ایجاد کرد.
بیشتر بدانید:
عملکرد ناامیدکننده گیمینگ Arrow Lake؛ پیشرفتهای اندک، مشکلات همچنان باقی
عملکرد خیرهکننده RTX 5090؛ ۳۷ درصد سریعتر از RTX 4090 در گیکبنچ!
بهبود نرخ فریم و کاهش نوسانات
یکی از نکات برجسته مصاحبه، تأکید کاتانزارو بر بهبود یکنواختی نرخ فریم در DLSS 4 بود.
او بیان کرد که نوسانات در نرخ فریمهای تولیدی این فناوری، نسبت به DLSS 3، تا «۵ یا ۱۰ برابر» کاهش یافته است.
این بهبود به معنای روانتر بودن تصاویر تولیدی در این نسخه است.
چالش V-Sync در DLSS 4
چرا DLSS 4 از ویژگی V-Sync پشتیبانی نمیکند؟
کاتانزارو در پاسخ به سؤال درباره نبود ویژگی V-Sync در فناوری تولید فریم DLSS 4 اشاره کرد که تحقق این قابلیت نیازمند تقاضای کافی از سوی کاربران است تا Nvidia برای توسعه آن اقدام کند.
آینده فناوری تولید فریم برای سختافزارهای قدیمیتر
هرچند زمان مشخصی برای ارائه این فناوری به کارتهای سری RTX 30 اعلام نشده است، اما تلاشهای Nvidia برای بررسی قابلیتهای سختافزار قدیمیتر و همچنین پیشرفت فناوریهای شخص ثالث، افق روشنی برای کاربران این نسل از کارتهای گرافیک ایجاد کرده است.
منبع : tomshardware.com